söndag 6 mars 2022

MÃ¥nadsrapport - Februari 2022

 Det är nÃ¥gra mÃ¥nader sedan min uppdatering av portföljen i November 2021. Nu är det dags igen för en genomgÃ¥ng! Ã…ret 2021 slutade med en uppgÃ¥ng pÃ¥ 36.96% och därmed ocksÃ¥ ATH i portföljen pÃ¥ cirka 1,280,000kr. Sedan dess har det varit en liten nedgÃ¥ng pÃ¥ börsen, bland annat pÃ¥ grund av lilla putte som bestämde sig för att starta krig. Otroligt trÃ¥kigt... men jag kommer inte gÃ¥ in mer pÃ¥ det i det här inlägget.

Portföljen 06/03/2022

Den största förändringen sedan sist är att jag ökat mitt innehav i Svolder igen. Jag sålde när substanspremium uppgick till 25% och nu när den ligger närmare 5-10% har jag köpt in mig igen. Har fortfarande mer likvider för att öka ännu mer i positionen. Jag har även sålt hela innehavet i Essity och Hufvudstaden och fördelat dessa pengar på mina andra innehav.

Jag märker att jag får allt färre innehav i portföljen. Jag orkar helt enkelt inte hålla koll på så många bolag och lägger mer krut på investmentbolag, XACT Sverige och högutdelande istället.

 Utvecklingen i Ã¥r har dessvärre inte varit lika bra. Nere 11.71% pÃ¥ alla konton, inklusive min rymdportfölj med Rocket Lab som är nere rätt mycket i Ã¥r. Om man bara kollar pÃ¥ utdelningsportföljen är den nere 10.30%, lÃ¥ngt över index vilket är trevligt. Min räddning har troligtvis varit att dollar blivit starkare mot kronan sÃ¥ det är inte att jag lyckats pricka in nÃ¥got extra bra bolag. Om dollar blir svagare igen blir effekten tvärt om!

Utveckling i år (2022)

De utdelningar jag förväntas fÃ¥ i Ã¥r ökar stabilt, trots stora köp i Rocket lab (som inte har utdelning) och Svolder som nu har yield pÃ¥ 1.13%. Just nu ligger prognosen pÃ¥ 27,000 kr i utdelning för 2022, en ökning med 22.22% jämfört med föregÃ¥ende Ã¥r. Helt okej i min mening och jag ska försöka spara 10-15,000kr varje mÃ¥nad detta Ã¥r! Ser vekligen fram emot att nÃ¥ det stora mÃ¥let 30k i utdelning. Jämfört med andra bloggare är det inte sÃ¥ högt men det beror till stor del pÃ¥ att min yield är rätt lÃ¥g i portföljen, endast 2.38%. Min strategi gÃ¥r ut pÃ¥ att ha utdelningstillväxt i portföljen, inte att bara lira bolag med hög yield som inte ökar i värde.  

 
 
Det är trist när portföljens värde går ner men jag har verkligen inte blivit påverkad av det. I år är min sammanlagda nettolön mindre än vad portföljen har gått ner. Det är väldigt spännande tycker jag för det betyder att snöbollen rör sig fortare än vad jag kan påverka den.
 
Ibland gÃ¥r det helt enkelt upp och ibland gÃ¥r det ner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar