torsdag 2 december 2021

MÃ¥nadsrapport - November 21

MÃ¥naden har gÃ¥tt väldigt bra och portföljen har avkastat nästan 6.5% eller 75.000kr. En mÃ¥nad där portföljen gÃ¥r upp 75.000kr är inga smÃ¥pengar för mig, det är trots allt cirka 2x bruttolöner. Jag är precis i starten av mitt arbetsliv sÃ¥ förhoppningsvis kommer min lön att öka de kommande Ã¥ren, men troligtvis kommer portföljen öka i väde snabbare. 

Varje gång portföljen går upp mycket under en kort period inser jag hur mycket den vuxit sedan starten. När jag började 2016 hade jag 250.000kr och idag har jag 1.250.000kr. En del av de första pengar kom från mitt eget sparande som ungdom men majoriteten från ett arv. Jag inser att det är otroligt förmånligt att få ett så stort arv tidigt i livet men jag är nöjd med att jag lyckas placera dessa pengar smart istället för att spendera dem på något onödigt.

Appropå lönen har jag lönesamtal i December. Det ska bli intressant att se hur det fungerar då det kommer vara mitt första någonsin. Då jag endast jobbat några månader förväntar jag mig inte någon superhöjning men det hade alltid varit trevligt med en liten ökning, särskilt när inflationen är högre nu. Om man inte får mer än 3.1% i ökad lön är det lika med en löneminskning? Något att fundera på i alla fall.

Omicron, Omicron, Omicron... Fy fan vad trött jag är på detta virus alltså... Det känns som en evig cykel, när ska det ta slut? När jag blev vaccinerad i somras kändes det som att vi var i slutskedet och att man äntligen kunde börja leva normalt igen. Det stämde till viss del eftersom att jag levt ganska "normalt" under hösten. Jag har gjort en kort resa, träffat kompisar och varit på lite större sammanställningar. På grund av Omicron ser framtiden inte lika ljus ut längre men det kan också bero på säsongen. Mörker när man åker till jobbet och mörker när man åker hem. (uppdatering några dagar senare: den verkar inte vara så farlig men ändå jobbigt att behöva oroa sig några dagar).

Om världen behöver kämpa mot ett jobbigare coronavirus finns det risk för ännu fler nedstängningar. Detta reagerade börsen pÃ¥ förra fredagen och OMX var nere hela 4%. Med lönen pÃ¥ kontot blev det ett köpläge och jag köpte XACT Norden högutdelande och Apple aktier. Ett sparande pÃ¥ 10.000kr som ökar min utdelning med cirka 450kr per Ã¥r.    

Utdelningsportföljen (klicka för större bild)

 

Under mÃ¥naden har jag minskat antalet innehav i min portfölj. Jag kan inte hÃ¥lla koll pÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga bolag sÃ¥ jag har försökt att koncentrera det till 10-15st. Jag har även sÃ¥lt Svolder p.g.a. den höga premien och ska köpa in mig när premien gÃ¥r ner. Alternativt har jag funderat pÃ¥ att köpa underliggande men vi fÃ¥r se. 

Utdelningar

I November fick jag 1843kr i utdelning från Investor, American Express, Apple, Realty Income, XACT Norden högutdelande, Svolder, Europa ETF och Cibus. I år har jag fått över 20.000kr i utdelning, en ökning med 50% jämfört med förra året.

 

Den ackumulerade utdelningen överstiger snart 55.000kr. Jag gillar att grafen börjar likna en exponentiell kurva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar