lördag 8 juni 2024

80.000kr utdelning per år

Jag har nu uppdaterat portföljsidan efter nästan två år.

Min investeringsstrategi har ändrats en del sedan start. I grunden handlar det om att investera i bolag som regelbundet ökar sin utdelning. Ett sådant krav leder till att jag köper företag som stadigt kan öka sin vinst. Jag jagar inte hög direktavkastning utan tar hellre in ett företag med lägre direktavkastning och högre tillväxt. Denna strategi kallas ofta för "Dividend Growth Investing" (DGI).

Nu för tiden har jag övergått till att främst investera i utdelande fonder så som XACT Sverige. Det kräver mindre tid och kommer troligtvis leda till bättre avkastning över tid. Jag har fortfarande kvar aktier från tidigare och kommer investera i enskilda aktier som intresserar mig. Hittar jag inget speciellt köper jag fonder.


Innehav

Portföljen består idag av 9st innehav utspritt över hela världen. Kärninnehaven är VGWL (utdelande globalfond), XACT Sverige (utdelande sverigefond), och Investor.

uppdaterad 2024-06-08

Portföljen genererar över 80.000kr i utdelning per år, eller cirka 223kr om dagen / 6666kr i månaden. Jämfört med andra bloggare är min direktavkastning ganska låg runt 2.25%. Det gör mig inget då jag inte lever på mina utdelningar. Om direktavkastningen är låg varför då investera i utdelande aktier och fonder kan man undra? Jo, för det motiverar mig att spara mer samt gör det möjligt att sätta upp realistiska sparmål varje år. Det är svårt att förutspå börsen uppgång men utdelningar har en tendens att vara mer stabila.

43% ligger i dollar och 57% i svenska kronor. Jag siktar på att ha runt 45/55 split.

Nästa mål är att passera 90.000kr i utdelning och därefter 100.000kr. Jag börjar nå en nivå där nytt sparande har mindre effekt än nuvarande portfölj. Det är intressant..

Tack för att ni läste.

7 kommentarer:

  1. Hej!För egen del så kombinerar jag mig av väldigt många olika strategier för att få högsta möjliga avkastning till de lästa möjliga risken efter mina förutsättningar.Jag är 57 år, men jag har alltid föredragit värdepapper som ger mig en HÖG UTDELNING till mig varje månad.Det innebär att jag har ett stadigt och ständigt ökande flöde av NYA PENGAR in på mina kontonJag kommer inte gå in närmar på mina olika strategier då jag redan har skrivit om det så många gånger på olika bloggar och på forumen hos Avanza i olika aktier.Den största delen i min långsiktiga portfölj är i den månadsutdelande ETF:en JGPI.Inom kort senare i år 2024 så kommer de utdelningar som jag får varje månad från JGPI att täcka de ca 12000 kr/månad som jag har som lägst i utgifter för fasta kostnader inklusive mat.De investerare som investerar i bolag som ger en låg direktavkastning men som har en ökande direktavkastning varje år så räknar ni med att när ni är "gamla" så kommer de utdelningar att vara väldigt "höga och stora".Ni har kanske även ett lågt GAV på era aktier som ni köpte när ni var "unga" och sedan inte har köpt några fler aktier i just det bolaget t.ex de senaste 10 åren utan ni har bara köpt och sedan valt att vara nöjda och bara behålla era aktier vid något tillfälle i er investeringskarriär .Ni "lurar era själv" om jag får lov att uttrycka mig så tråkigt och bryskt.Se bara på Castellum som ett väldigt tydligt och varnande exempel.Castellum var på väg att bli utdelningsaristokrat med 25 år av utdelning i följd och vad hände då?!Jo, helt plötsligt så bestämmer de att de sig för att de skall sluta dela ut några pengar i utdelning.För mig är utdelningar den räntan som jag vill ha betalt av ett företag för att jag lånar ut min pengar som en investering.(Castellum är för alltid "svartlistat" i min värld!!!Kan ett värdepapper inte dela ut åtminstone på samma nivå som tidigare år eller med en lite ökning så är inte de värdepapperna något för mig att investera mina pengar i!!!)Att även aktiekursen går upp är enbart en bonus i min värld, då jag anser att ALLA värdepapper skall ge utdelning till de som äger andelar/aktier i deras värdepapper.Vad spelar det för roll hur mycket mitt innehav i ett visst värdepapper är på daglig basis om jag inte får in några nya pengar på mina konton?!Jo, ingenting!!Därför älskar jag de värdepapperna som ger mig "betalt" varje månad oavsett vilket värde mitt värdepapper har just för det ögonblicket som givetvis är föränderligt beroende på så många olika faktorer som jag som enskild småsparare inte kan påverka överhuvudtaget.Därför föredrar jag värdepapper med månadsutdelning och den skall gärna vara högre än 5-6% på årsbasis.Med nya pengar in på mina konton varje månad året runt så har jag väldigt många trevliga välmöjligheter att välja i vilket/vilka värdepapper som jag vill investera i just då.Jag gör även många snabba köp/sälj och då kommer det väl till pass att hela tiden få in allt mer nya pengar in på mina konton varje månad.Lycka till med dina investeringar!!Mvh Peter Janson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kommenterade! Alla har olika strategier men det låter som att du har bra koll på det som funkar bäst för dig.

      De bolag med som ökar sin vinst varje år och kan höja sin utdelning är bolag som jag vill investera i. Överlag kollar jag inte så mycket på direktavkastning utan vill maximera totalavkastning över tid. Jag accepterar en högre risk då det är mer än 15 år tills jag kommer ta ut pengar från portföljen.

      Jag tror vi tänker lite tvärt om men det är väldigt intressant att höra dina tankar. Jag ser det inte som att jag lånar ut pengar till ett bolag. Jag köper en andel av bolaget och förväntar mig högre värdering över tid, utdelning som tillkommer är endast en bonus som kan motivera mig att spara extra.

      Radera
    2. Tror du kommer bli besviken på jgpi när börsen lugnar ner sig då de inte kommer få lika bra betalt för sina optioner längre.
      Men om du tror att de kommer ligga på 7+% för all framtid så visar det bara hur naiv du är alt att du inte förstår hur JGPI tjänar pengar.

      Radera
  2. Min strategi ligger ungefär som din, mycket ETF:er. Xact norden är den största, men sen är det 2 europeiska ETF:er på listan.

    Dock har jag en högre DA på ca 5-5,5% då jag även äger en del amerikanska högutdelande bolag.

    SvaraRadera
  3. Kul att du kommenterade! ETF:er och fonder sparar helt klart mycket tid och kommer troligtvis prestera bättre i det långa loppet (i alla för för mig som inte vill spendera för mycket tid på att analysera individuella bolag).

    Vilka ETF:er har du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jgpi, flxd, IQQA, Fusd och xact norden.
      Sen har jag 2 utdelande fonder med, handelsbanken usa ind B1 och Aktiespararna global direktavkastning B.

      Radera