fredag 26 januari 2018

Intäkter & sparande - Januari 2018


Intäkter
Under januari månad fick jag mitt studielån och bidrag på 15108kr som ska användas för februari månad. Denna månad får jag extra mycket då jag fick lite mindre i december, endast 7580kr. Utdelningarna för denna månad uppgick till 282.56kr. Då jag får mitt bidrag runt den 20-26 varje månad kommer dessa inlägg läggas upp lite innan månadens slut.

Utgifter
Mina utgifter under månaden har varit extremt låga, då menar jag verkligen extremt. Jag hade inga räkningar att betala då både hyran, el och gas betalas kvartalsvis. Försäkringen behövde inte heller betalas då jag betalar den årsvis. Totalt blev utgifterna endast 2 296.49kr även fast jag även behövde köpa en del kursmaterial inför terminen. Jag bodde också hos mamma och pappa några dagar efter nyår vilket ytterligare minskade mina utgifter.

Sparkvot
Varje månad har jag en budget på 10 000kr. Alla pengar som är kvar vid månadens slut förs över till Avanza för att investeras. Denna månad hade jag kvar 6800kr på kontot vilket betyder att jag sparade 6800kr. Om man inkluderar utdelningen ger det mig en sparkvot på 70.82% ((6800+282.56) / 10 000). Sparkvoten varierar väldigt mycket beroende på vilken månad det är just eftersom att utbetalningarna varierar så mycket. Jag har vält att beräkna på detta sätt för att underlätta budgeten och göra sparkvoten lite mer jämn.


Mycket nöjd med denna månad. Glömde bort att lånet och bidraget skulle vara så stort så jag trodde att sparandet endast skulle vara ~1500kr för januari.

Hur gick erat sparande den här månaden?

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Det där med oväntat sparande är bland det bästa som finns när man är sparnörd...
    Men en fundering:
    Borde inte sparkvoten räknas på 16800kr och inte 10000kr? Får inte ihop det annars eftersom inkomsten är 16800, sparar 6800 och lever på 10000. Sen hur utdelningen hanteras får man välja själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Det var dåligt formulerat. Varje månad kommer betalningarna i olika mängder, t.ex. i december fick jag 7500kr och i januari 15 000kr. För att göra det mindre krånglig sätter jag en fast budget på 10 000kr varje månad. I slutet av månaden för jag över den summa som är kvar till avanza. Jag utgår ifrån att 10 000kr är de intäkter jag får varje månad när jag beräknar sparkvoten vilket blir (6800 + utdelning)/10 000. Ska försöka skriva om inlägget så att jag förmedlar det på ett bättre sätt. :-)

      Radera