torsdag 26 april 2018

Intäkter, sparande & transaktioner - April 2018

IntäkterVarje månad har jag en budget på 10 000kr och utgår ifrån att detta är mina intäkter varje månad. Jag budgeterar på detta sätt då studiebidraget och lånet kommer i olika stora mängder varje månad men det blir mer eller mindre i snitt 10 000kr/månad.

Utdelningar
Under månaden fick jag 1083.47kr i utdelningar. Rekordmånad när det kommer till utdelningar tack vare mitt stora innehav i Skanska. Sjukt maffigt att få en utdelning på 900kr, det är mer än min månadshyra.

Utdelningar April 2018.


Utgifter och sparkvot
Mina utgifter för April månad blev nästan exakt 7000kr. Den största kostnaden var hyran och el & gas räkningen som kommer kvartalsvis på 2400kr respektive 1600kr. Om man bortser ifrån dessa kostnader så levde jag på 3000kr under april månad. Det är ungefär så mycket jag vanligtvis brukar spendera månadsvis för mat, nöjen etc.

Sparkvoten för den här månaden var helt okej tack vare utdelningar och hamnade på 40.83% ((10000 - 7000 +1083.47) / 10 000 = 0.4083) .


Transaktioner
Det blev väldigt många transaktioner den här månaden...
Transaktioner April 2018.

Det var inte riktigt planerat att det skulle ske så många transaktioner. Som vanligt började jag månaden med att köpa lite Castellum och Latour för ungefär 5000kr. Sedan kom PM (Philip Morris) ut med sin rapport vilket visade sig vara mindre bra och oro för minskad tobakskonsumtion drog ner de flesta tobaksföretag. Detta ledde till att mitt innehav MO (Altria Group), ett amerikanskt tobaksföretag, också gick ner ganska mycket. Jag köpte Altria Group i somras utan att riktigt tänka på varför jag investerade i en bransch som både är dålig för människors hälsa och har en ständigt minskande marknad. Efter nedgångarna tänkte jag efter och fattade beslutet att sälja mitt innehav i Altria Group då företaget inte passar in i min investeringsstrategi. Dessa pengar investerade jag i Latour (som idag visade sig vara ett bra val, uppe 8% just nu)  och Investor.

I min portfölj siktar jag på att ha ungefär 20% fonder. Jag har inte köpt fonder på ett tag så den siffran låg närmare 15%. Därför köpte jag lite mer och ligger just nu på 19.5% fonder, en siffra som jag är nöjd med. Just nu är likviderna ganska höga men något som jag vill ha runt 5-10% i framtiden.

Bild som visar fördelningen på kontot.

Till sist köpte jag också en aktie i 3M efter rapporten. De gick ner nästan 8% så jag passade på att handla med de pengar jag hade över.


Övrigt
I vår har jag sökt ganska många sommarjobb. För någon månad sedan var jag på min första intervju och som ni kan tänka er var jag ganska nervös. Tydligen gjorde jag bra ifrån mig och förra veckan fick jag ett erbjudande. Jag hoppas att jag kan spara hela lönen men jag behöver antagligen köpa en ny laptop innan höstterminen eftersom att min 2013 MacBook Air börjar visa sin ålder.

Klicka här för att se hur mitt sparande för mars månad såg ut

Hur gick ert sparande den här månaden?

4 kommentarer:

  1. Hej Utdelningsstudent,

    Jag är ny till din blogg och tycker den är riktigt intressant. Själv blev jag nyutexaminerad förra året (2017). Det ska bli kul att läsa framöver och se vad jag kunde ha gjort istället för pengarna som student.

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Assetsa,
      Roligt att du hittat hit och tycker det jag skriver är intressant.

      Ha en trevlig helg!

      Radera
  2. Tja, kul att se att du fått fart på utdelningarna så bra redan som student! Ska bli kul att följa din resa! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen,

      Jo hade väl egentligen tur att jag började så tidigt. Tacksam över alla fantastiska bloggare som introducerade mig till utdelningsstrategin.

      Tack för kommentaren, ha en trevlig helg :-)

      Radera