torsdag 31 mars 2022

Låna 3 miljoner till 0% ränta - Avanza

Jag har ganska nyligen skaffat superlånet på Avanza för att investera de 50.000kr man tidigare kunde långa helt räntefritt, givet att man ligger under 10% belåning. Idag kom Avanza med nyheten att taket på 50.000kr höjs till hela 3 miljoner kronor.

Har man mycket kapital är det väldigt förmånligt att kunna låna så mångar miljoner till noll ränta. För mig innebär det att jag kan utnyttja nollräntan i ett bra tag till utan att slå i taket.

När jag börjar använda superlånet kommer jag räkna med en Maximum Drawdown (MDD) på ~50%. Det vill säga, i värsta fallet räknar jag med att portföljen går ner med cirka 50%. Givet en sån negång räknar jag ut min maximala belåning så att jag inte når en belåningsgrad där jag behöver betala ränta.

I detta fall innebär det att jag max vill belåna portföljen med 5-6%. Kommer uppdatera när jag köper något med superlånet.

Här kan du läsa mer om Avanas nyhet om superlånet: https://blogg.avanza.se/nu-kan-du-lana-ett-hogre-belopp-helt-utan-ranta/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar