måndag 6 maj 2024

Uppdatering Maj 2024

Det regnat två dagar i sträck. Inte dugg utan måttligt stark, konstant nederbörd. Det är därför jag skriver den här uppdatering på bloggen. För er som inte läst min blogg tidigare så bor jag utomlands långt bort från Sverige. Det jag saknar mest från Sverige förutom familj och vänner? Fridfullheten, en god kopp kaffe, och ett personligt utrymme större än 10cm i kommunaltrafiken.

Vissa dagar funderar jag på varför jag bestämde mig för att flytta så långt bort. Då saknar jag familj, vänner, och ett liv där det mesta är inom min komfortzon. En miljö där man inte sticker ut, utan smälter in i bakgrunden. Andra dagar funderar jag om jag någonsin kommer flytta tillbaks. 

Större inköp har gjorts sedan den senaste uppdateringen. Innehaven närmar sig ett värde på 3.000.000kr och likvida medel ligger runt 2.000.000kr. Planen var att bli av med alla likvider på en och samma gång i mars då det enligt statistiken är bättre att göra så jämfört med att köpa mindre belopp över tid. Känslor kom i vägen då det handlar om rätt stora belopp för mig. Jag spekulerade även att börsen kunde gå ner lite...

Börsen har inte gått ner, utan tvärt om, den har gått rätt mycket och dollarn har stärkts emot kronan... Med detta borde jag återigen lärt mig att inte gå på känslor och investera alla likvider direkt på måndag. Nu har det gått upp ännu mer så det känns som ett dåligt val? Är det logiskt? Troligtvis inte. Jag har i alla fall bestämt att handla för cirka 350.000kr i månaden. Då blir jag fullinvesterad om cirka 6 månader.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Även om kronan går ner är jag diversifierad. Jag har cirka 45% utländska innehav i portföljen samt får lön varje månad i en annan valuta (dock inte den starkaste valutan den heller...). När ska trenden vända för kronan? Hade det varit bättre med Euro?

 

Utdelningsprognosen för 2024 är ungefär 70.000kr men kommer öka i och med inköpen som sker varje månad framöver. Jag kommer köpa indexfonder så som XACT Sverige, SEB Sverige Indexnära B, och VGWL. Jag har helt enkelt gett upp på att välja enskilda aktier. Det tar för mycket tid att hålla koll på allt och indexfonderna går lika bra om inte bättre. Direktavkastningen blir snäppet lägre men det spelar ingen roll för mig just nu. Vill jag hellre ha några procent högre utdelningen eller högre totalavkastning? För mig är valet enkelt. Då kan man också argumentera för att det är ineffektivt att köpa utdelande fonder.. Men .. för mig är det den ökande utdelningen som får mig att blir mer taggad på att investera och spara.


 

 


 

 

 




 

 

Jag har inte fått några stora utdelningar i år. De stora som kommer är Investor och XACT Sverige i Maj och Juni. Vid halvåret kommer jag ge en uppdatering för utdelningarna som kommit in.

Hoppas ni haft en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar