torsdag 13 juni 2024

Mina mål 2024 (halva året har redan passerat?)

Nyligen blev jag ett år äldre. Sjukt hur fort tiden går. Visst går det bara snabbare och snabbare?

Under dagen har jag funderat på vilka mål jag har för portföljen och livet. Det är något jag borde gjort i början av året men bättre sent än aldrig?

Ekonomiska mål

  • Vara fullinvesterad.

  • 100.000kr utdelningsprognos för 2025.

Med de likvider jag har nu samt lön som kommer in ser det möjligt ut att nå 100.000kr i utdelning nästa år. Det är en stor milstolpe för mig att passera och kommer långt före den första plan jag satte upp när jag började investera 2016. Enligt min första plan skulle portföljen idag vara värd 1.394.270kr och ha en utdelning på cirka 37000kr. Innan lägenhetsförsäljning som jag fört in i portföljen är de siffrorna förvånandsvärt nära (1.400.000kr samt 38.000kr i utdelning).

 

Så vad kan jag göra med 100.000kr? Resa någonstans? Köpa någon dyr pryl? Det har inte ens kommit på tanken att använda dessa pengar då det som pågår i portföljen är helt avskilt från min dagliga ekonomi. 

 

  • Spara 50.000kr.

Varför så lite nysparande? Främst för att  jag bor utomlands och sparar pengar i det nya landet. Vid slutet av året är planen att skicka över en större summa pengar men jag sätter målet väldigt lågt. Jag vill utnyttja min tid här och inte snåla.

 

Egna mål

  •  Träna minst en gång i veckan.

Inte helt klart att jag kommer uppnå detta mål. Mina veckodagar är fullbokade och träningen har haft lägre prioritet den senaste tiden. Jag är motiverad till att gå att träna men har inte fått ihop schemat helt enkelt.

 

  • Spendera tid med personer jag gillar.

Jag har nyligen träffat någon som jag verkligen gillar. När åren går inser jag mer och mer hur viktigt det är med vänner och personer som man kan lita på. Det är lätt att ta för givet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar