onsdag 4 augusti 2021

Uppdatering efter 3 år

Hej,

Det är nu tre år sedan jag sist lade upp ett inlägg här på bloggen. Under dessa tre år är det en hel del som har hänt i mitt liv. Den största ändringen är att jag nu pluggat klart mina fem år på universitet och ska börja jobba heltid till hösten. Detta innebär en mycket högre inkomst än CSN vilket också förhoppningsvis leder till ett mycket högre sparande per månad framöver.

Att börja jobba heltid kommer bli en stor omställning från studierna. Som student är man väldigt flexibel eftersom att man nästan helt kan bestämma själv när man vill plugga. Så länge man klarar kurserna är tiderna man pluggar på sitt eget beslut. Denna flexibilitet är något jag med stor sannolikhet kommer sakna när jag går in i fasta arbetsveckor. Å andra sidan finns det en nackdel med att studera då det hela tiden känns som att man måste plugga något (och att man ofta skjuter upp plugg till helgen). Därav får man sällan dagar som är "helt" lediga. Med ett fast jobb har jag fått för mig att man kan stänga av arbetet helt och hållet över helgen och komma tillbaks på måndag. 

Hur har mitt sparande ändrats sen mitt senaste inlägg?

Portföljvärde

För tre år sedan var min portfölj värd 368 644kr, en summa som jag tyckte var väldigt stor vid den tiden. Totalt sparande sedan dess har varit 271 955kr. Med andra ord har jag nästan dubblat portföljen med bara sparande och det är utan börsens uppgång som varit extremt bra. I kronor har börsuppgången resulterat i en ökning av portföljen med 486 000kr.

Idag ligger portföljen på 1 171 770kr. En ökning med 218%.


 

Utdelning 

Utdelning vid föregående inlägg var 6 264.67kr per år. Med insättningar och höjda utdelningar från mina bolag uppgår denna siffra idag till 23 317.58kr. En ökning med 272%. Nedre bilden visar ackumulerad utdelning sedan start.


Den nuvarande portföljen kan ses under portföljfliken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar