lördag 14 april 2018

En dålig köpvana


Börsåret har under 2018 varit spännande och har fört med sig mycket upp- och nergångar.  Jag är ganska ny till börsen (sedan 2016) och har inte varit med när volatiliteten rört sig upp så pass mycket som den gjort under den senaste tiden. Visst har jag ägt några volatila aktier som t.ex. AMD som gick ner nästan 20% efter en rapport förra året men det är inte riktigt samma sak som när hela marknaden och alla innehav i portföljen går ner på samma gång.

Jag köper aktier för en viss summa varje vecka istället för att handla allt på en gång i hopp om att få en jämnare anskaffningskurs på mina innehav (dollar cost averaging). Köpen kan ske lite när som helst under veckan men brukar bli när jag känner för det eller helt enkelt loggar in på mitt konto. I och med volatiliteten har jag märkt att det är större sannolikhet att jag loggar in på mitt Avanza konto när börsen går upp och mindre sannolikhet när den går ner. Detta har resulterat i att jag ganska ofta köpt när det varit en grön dag vilket inte visat sig vara optimalt eftersom att aktierna i många av dessa lägen gått ner lite dagen efter.

De gånger jag tänkt efter och försökt att köpa på röda dagar har det inte blivit av eftersom att jag tänkt att det ska gå ner ännu mer och att det är bättre att köpa då. Oftast gick det inte ner något mer och gick upp istället. Ibland har det också varit så att jag på gröna dagar tänkt: "bästa att köpa nu innan de går upp ännu mer". Det är lätt att det blir på det här viset och det är något jag ska försöka förbättra i framtiden, kanske är det värt att införa en regel som jag sett att vissa bloggare har; att bara köpa aktier på röda dagar.

I det stora hela spelar det nog ingen större roll eftersom att det endast handlar om någon procent hit eller dit men jag tror ändå att det kan vara värt att tänka på.

Har ni haft liknande problem/upplevelser eller är det bara jag som är dum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar