fredag 19 januari 2018

Mål 2018


Mål 2018
Att sätta mål är ett bra sätt att bli motiverad, speciellt om man lyckas avklara de mål man satt. Jag började att investera på “riktigt” under sommaren 2017 och hade därför inte riktigt tid med att sätta mål för året. Nu är det ett nytt år och jag planerar att sätta tre mål för att sedan se om jag kan lyckas nå dem under året.

Mål 1 - portföljfördelning:
Under 2017 var min portfölj tungt viktad i amerikanska aktier. Detta gör att min portfölj utsätts för mycket forex risk vilket jag märkt under de senaste veckorna när dollarn gått från $8.5-$8 vilket är en minskning med 6.25%. Forex risken går självklart åt båda hållen och det spelar egentligen inte spelar så stor roll för mig hur dollarn ser ut på kort sikt då jag planerar att ha mina innehav under en längre tid. Trots detta känns det dock alltid bättre att vara balanserad, därmed siktar jag på att ha 40/60 fördelning av USD/SEK istället för 60/40 vilket är hur det ser ut just nu. För att uppnå detta vill jag utöka min andel fonder i portföljen till 20% från 15% och investera fullt i Investor, Latour och Kinnevik. Detta borde minska exponeringen mot dollarn avsevärt.

Mål 2- portföljvärde
Det andra målet är så klart att värdet på portföljen ska gå upp. Egentligen kan det vara dumt att sätta mål för värdet av portföljen då marknaden kan ta en sväng ner när som helst och det är något som man inte har kontroll över. Jag kan inte själv påverka hur innehaven i min portfölj är evaluerade om hela marknaden går ner. Det som går att påverka är däremot hur mycket man sparar och hur hög sparkvot man har. Det är dock ändå kul att se portföljens värde att öka så jag kommer att sätta ett konservativt mål på 400 000kr; d.v.s. en ökning med ~14.3%. Det borde inte vara så svårt att nå eftersom att jag planerar att sätta in ungefär 40 000kr under året.

Mål 3 - framtida utdelning
Framtida utdelningar är det roligaste målet att sätta då det är denna siffra som säger hur nära jag är från att vara ekonomiskt fri. Just nu spenderar jag ungefär 5000kr som fattig student vilket betyder att jag skulle vara ekonomiskt fri med de kostnader jag har just nu om jag hade en årlig utdelning på 60 000kr (långt kvar tills dess...). Vid årsskiftet var min utdelning 5000kr och jag hoppas jag kan öka den till 8000kr. Med ett värde på portföljvärde på 400 000kr och en utdelning på 2.5% ger det 8000kr (400 000 * 0.8 * 0.025). Jag multiplicerar med 0.8 då 20% av portföljen kommer att bestå av fonder som inte delar ut något.

Mål 4 - spara
Jag får cirka 100 000kr/år med bidrag och lån. Jag siktar på en sparkvot på 50% vilket innebär ett sparande på 50 000kr. Jag tror dock att sparandet från bidrag och lån kommer att hamna på 40 000kr och att de resterande 10 000kr kommer från sommarjobb.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar