lördag 13 januari 2018

Första inlägget


Hej,

Det här blir mitt första inlägg. Anledningen till att jag skapade en blogg var först och främst att hålla bättre koll samt bli mer motiverad genom att se utvecklingen över tid. Vem är jag då? Jag är 19 år och studerar för tillfället datorteknik på ett av sveriges universitet. Mer än så vill jag inte dela med mig, främst för att jag inte vill att andra ska veta om min ekonomiska situation. Jag skulle säga att jag har varit lyckligt lottad och har en del kapital för att vara i min ålder, något jag är mycket tacksam för.

Vad jag har gjort fram tills nu
Jag började att investera sommaren 2016 i AMD (Advanced Micro Devices). Det visade sig att jag hade lite tur och köpte 1000 aktier när kursen var $5. Utvecklingen var fantastisk och jag sålde runt $13. Jag insåg dock att jag hade haft väldigt tur och att riskfyllda investeringar inte var för mig. Under sommaren 2017 skapade jag därmed en plan för mina framtida investeringar.

Planen
Planen är att investera i företag som har höjt sin utdelning över många år. För mig spelar inte direktavkastningen så stor roll utan jag fokuserar mer på utdelningstillväxt och låg payout ratio (utbetalnings kvot?). Anledningen till detta är att jag inte ska leva på utdelningarna inom en snar framtid utan om kanske 20-30 år. Under en längre tid tror jag att utdelningstillväxten kommer ge bättre avkastning än att köpa högutdelare tack vare compound interest. Jag siktar också på att ha 80% av portföljen i utdelningsaktier och 20% i fonder. Ett mindre mål är också att minska forex risken mot dollarn, för tillfället ligger jag ungefär 60/40 i USD/SEK. Vill få ner denna kvot till 50/50 och kanske introducera en ny valuta.

Hur det ser ut för tillfället
 Det finns inget roligare än diagram :)

Utveckling

 Portföljen ligger alltså på ungefär 345 000kr i denna stund. Den röda linjen representerar värdet på hela portföljen på avanza (inkulsive fonder). Den gröna linjen är värdet på utdelningsportföljen. Den gula/orangea är pengar jag stoppat in utan utveckling.

Framtida utdelningar

 Detta diagram visar framtida utdelningarna. Datan är dock lite missvisande eftersom att en stor del av utdelningarna kommer i dollarn och det är omöjligt att förutspå framtida dollarkurser.

Totala utdelningar

Diagrammet visar summan av alla utdelningar.


3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Grymt att se att du kommit igång så tidigt! Önskar själv att man kom igång så tidigt :). Själv kom jag igång i typ 24 års åldern (vilket inte är helt dåligt), så har varit igång i ca 6 år. JAg får önska dig lycka till, det blir spännande att se din utveckling. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacksam över att jag hittat börsen så tidigt. Läste din blogg och gillar den skarpt, du borde lägga ut fler inlägg :-)

      Radera