lördag 10 februari 2018

Att investera i rymden - Introduktion


Förord
Detta är en serie av inlägg jag kommer att jobba på i ett tag framöver. Syftet är att undersöka om det finns några intressanta företag att investera i som arbetar inom rymdindustrin. Detta inlägget kommer ge en övergripande bild av rymdindustrin och lista de företag jag tänkt att undersöka i framtida inlägg. Jag hoppas att denna serie kommer vara intressant och förhoppningsvis har jag möjlighet att lägga upp ett inlägg i veckan. På en del ställen förekommer det parenteser med namn eller referens till föregående mening, då finns det länkar i slutet av avsnittet om du vill läsa mer om ämnet (gäller inte om texten inom parentesen är i italic).

SpaceX Falcon Heavy 06/02/2018, bild av Jared Haworth
Bakgrund
Ni har antagligen hört talats om Elon Musks spännande företag SpaceX. Elon började sin resa med SpaceX år 2002 efter att han tyckte att det hänt för lite inom rymdindustrin sedan månlandningarna. Hans första plan var att väcka nytt intresse för rymd-utforskning med hopp om att intresset skulle leda till högre budget för NASA. Han planerade att göra detta genom att skicka ett växthus till mars och sedan livestreama medan plantan växte för att visa att liv faktiskt är möjligt på mars. Det visade sig dock vara svårt och väldigt dyrt att få tag på en raket som kunde utföra uppdraget. Musk fick då den geniala idén att skapa sitt eget rymdföretag där fokus låg på att göra rymdfärd mer tillgängligt för allmänheten. Det går att skriva hur mycket som helst om SpaceX historia men det är inte syftet med detta inlägg. Anledningen till att jag skriver om just SpaceX är efter förra veckans uppskjutning av nya Falcon Heavy vilket är SpaceX nya “heavy lift vehicle” (raket). Det speciella med Falcon Heavy och dess lillebror Falcon 9 är att de är partiellt återanvändningsbara vilket reducerar kostnaden för raketen markant. Detta har tillåtit Falcon Heavy att bli den mest kapabla och den billigaste raketen i världen idag (inom samma klass). En raket av liknande kaliber kan kosta runt $200-500 miljoner medan Falcon Heavy endast kostar runt $90 miljoner. Jag tror att rymden kommer att vara nästa fasen i människans utveckling likt hur internet och globalisering ledde till “the information age”. Frågan är då hur man kan positionera sig för denna utveckling då det är relativt få företag som går att handla på börsen som faktiskt håller på med rymden. Detta inlägg kommer alltså handla om hur man investerar i rymden.

Intressanta länkar:

Space launch market competition

Marknaden i dagsläget

Visualisering av en satellit
2014 spenderades $330 miljarder på rymdindustrin enligt The 2015 Space Report. Industrin är inte jättestor jämfört med t.ex. flygindustrin men det är den förväntade tillväxten som intresserar mig mest. Marknaden förväntas öka till $1.1 triljoner eller mer fram till år 2040 enligt Morgan Stanley (Space: Investing in the Final Frontier).  Det finns alltså en enorm förväntad tillväxt vilket kommer att nytta alla spelare i sektorn. Problemet som just nu hindrar marknaden är att kostnaden för att komma till rymden är alldeles för hög. Om denna kostnad går ner tack vare återanvändningsbara raketer öppnas många nya dörrar för rymdindustrin vilket förhoppningsvis kommer att öka industrins storlek.

Det finns många olika delar inom rymdindustrin, nedan går jag igenom några av de största.

Raketföretag
Jag kom inte på ett bättre ord för "space capabilities" men raketföretag handlar om företag som har förmågan att skjuta objekt till rymden med raketer och därmed ta betalt för denna service.

Rymdutrustning
Rymdutrustning handlar om att skapa utrustning som används av rymdindustrin. Det kan vara allt ifrån beboeliga “hus” som kan användas på främmande planeter till simplare saker så som enstaka delar eller verktyg till raketer.

Satellitindustrin
Satelliter används vanligtvis för kommunikation eller observation och kan ha många olika uppgifter som t.ex. vädersatelliter, navigeringssatelliter (GPS) osv. Det är denna industri som för tillfället är den drivande kraften inom rymdfart och har dominerats av stora spelare då tillgång till rymden hittills varit, som nämnt tidigare, mycket dyrt. Om kostnaden för tillgång till rymden går ner skulle möjligheten för fler satellit företag bli större.

Rymdturism
Rymdturism bygger på att skicka människor ut i rymden likt en solsemester… fast i rymden och för en lite större prislapp. I dagsläget är denna marknad i stort sett obefintlig eftersom att det är alldeles för dyrt att komma till rymden för att det ska vara ekonomiskt hållbart att skjuta upp turister. En rapport från “Federal Aviation Administration” menar dock på att rymdturism kommer att bli en miljard dollars marknad inom 20 år, d.v.s. runt 2029 (The Economic Impact of Commercial Space Transportation on the U.S. Economy in 2009). Det har totalt sett varit 8 privatpersoner som betalat $20 miljoner styck för att komma till rymden sedan Dennis Tito, den första rymdturisten åkte till International Space Station (ISS). Det är tydligt att det inte är någon brist på efterfrågan vilket också syntes när Virgin Galactic, ett företag som satsar på rymdturism, sålde 70 biljetter till en kort rymdtur för $200 000 styck år 2014.

Rymdskräp
Runt vår jord finns det mycket skräp som kommit ifrån gamla raketer och satelliter. Även fast skräpet är väldigt utspritt utgör skräpet ett hot mot andra rymdfarkoster eller satelliter i omloppsbana runt jorden. Detta då skräpet rör sig oerhört snabbt, ungefär 7500 km/s, samt att det inte finns något luftmotstånd att sakta ner skräpet så det stannar där väldigt länge. Om det blir för mycket skräp spekulerar forskarna på att det kan uppstå en “run away effect” där skräp krockar med varandra och splittras i tusen småbitar som sedan krockar i annat skräp osv. Om detta skulle ske skulle det skapa enorma problem att ta sig ut i rymden eftersom att raketerna skulle krocka med den storm av skräp som var i omloppsbana runt jorden. Företag som samlar skräp runt jorden skulle därmed vara en intressant affärtsidé, särskilt då skräpet består av dyra delar som tillhört före detta raketer eller satelliter.

Asteroidbrytning (asteroid mining)
Precis som det låter som, att bryta råvaror från asteroider. För tillfället är detta inte ekonomiskt hållbart eftersom att:
    • Det är svårt att ta tillbaka råvarorna till jorden.
    • Volymen råvaror som behövs för att få tillbaka kostnaden av att bryta asteroiden skulle vara så stor att den skulle överflöda marknaden av den råvara man brutit att priserna skulle gå ner.
    • Tekniken är inte där än att bryta sten i rymden (utan gravitation).

Länkar och källor i detta avsnitt:

International Space Station - ISS
Space Investing: The Final Frontier 


Vad man kan investera i just nu
SpaceX Falcon Heavy 06/02/2018, foto av Ryan Chylinski
I denna avdelningen kommer jag att gå igenom de företag som går att handla på börsen. Jag kommer endast avgränsa mig till företag som ger utdelningar eftersom att det är detta min blogg fokuserar på. Det kan hända att denna lista utvecklas om jag hittar fler företag att undersöka.

  • North grumman (NOC)
Northrop Grumman är ett amerikanskt försvars och luftfarts (aerospace) företag och omsätter över $25 miljarder. Företaget har exempelvis byggt det ikoniska bombplanet B-2 Spirit och är i kontrakt med NASA för att bygga det nya James Webb teleskopet. Företagets fokus ligger på militärindustrin och majoriteten av intäkterna kommer därifrån så det är inte en "ren" rymdinvestering. NOC har en utdelning på 1.31%.

  • Boeing Co (BA)
Boeing är ett företag som nästan alla som har rest någonstans har hört talts om. Det är antagligen mest kända för sina flygplan och är skaparen av b.l.a. flygplansgiganten Boeing A380. Det som färre människor vet om är att Boeing faktiskt håller på en hel del med rymden där de exempelvis byggde själva "flygplanet" på rymdfärjan (Space Shuttle Orbiter) och bilen som åkte på månen. Nu för tiden äger Boeing i samarbete med Lockheed Martin företaget United Launch Alliance (ULA). ULA opererar raket-familjerna Delta och Atlas och tar betalt för att skjuta upp satelliter till rymden. Likt många i den här listan är Boeing inte en "ren" rymdinvestering utan har majoriteten av intäkterna från andra sektorer. BA har en utdelning på 2.04%.

  • Lockheed Martin Corporation (LMT)
Lockheed Martin är även detta ett försvars/"aerospace" företag. De är kända för fraktflyplansfamiljen C130 som främst används av den amerikanska miltären för transport. Utöver sitt samarbete med Boeing i form av United Launch Alliance samarbetar de med två ryska företag, Energia och Khrunichev State Research and Production Space Center, på företaget International Launch Services (ILS). ILS flyger en raket kallad Proton Rocket och håller på att konstruera en ny raket Angara som är planerad att vara flygklar 2020. LMT har en direktavkastning på 2.34%.

  • United Technologies Corporation (UTX)
United Technologies Corporation är ett företag som bygger allt ifrån flygplansmotorer  till hissar och rulltrappor. Företaget är väldigt diversifierat men står ut ifrån de tidigare i listan då de inte bygger raketer utan utrustning. De har bland annat skapat rymddräkterna som NASAs astronauter har på sig när de är i rymden samt bidragit med delar till hubble teleskopet. UTX har en direktavkastning på 2.19%.

SES S.A. är ett företag baserat i Luxenburg som tillverkar och opererar satelliter. SES opererar just nu över 50 satelliter som ger upphov till tv-nätverk så som AMC, Astra, Ciel etc. Företaget är en av de största TV distrbutören i Europa.

  • Praxair (PX)
Praxair tillverkar industriella bränslenm/gaser. Företaget leverar nödvändiga bränslen och gaser för raketer till bland annat ULA och SpaceX.  Praxair har en direktavkastning på 2.21%.



ETF
Utöver dessa företag finns det också så kallade ETF:er som är en samling företag likt en fond. I dagsläget finns det inte så många rena rymd ETF:er utan man får nöja sig med "Aerospace & Defense" vilket är så nära man kommer. Dessa har låg direktavkastning vilket är något man kan förvänta sig när en del av innehaven i ETF:en inte delar ut.
  • iShares U.S. Aerospace & Defense ETF (ITA), direkavkastning: 0.85%
  • PowerShares Aerospace & Defense ETF (PPA),  direkavkastning: 0.66% 
  • SPDR S&P Aerospace & Defense ETF (XAR), direktavkastning: 0.72%



Till sist tycker jag också att det är värt att nämna två företag som man indirekt kan investera i rymden med. Dessa har dock ingen utdelning och jag kommer inte skriva några framtida inlägg om dessa aktier.

Amazon har investerat $1 miljard i SpaceX. Amazons grundare har också skapat Blue Origin som likt SpaceX strävar att minska konstanden för att ta sig till rymden genom att utveckla återanvändningsbara raketer.

Det tråkigaste valen i denna lista. Nej Tesla arbetar inte med rymden men på något sätt hänger alla Elons företag ihop. Särskilt nu när Tesla köpt upp SolarCity som tillverkar solpaneler, något som är väldigt användbart i rymden.

Länkar för detta avsnitt

United Launch Alliance (ULA)
Space Shuttle Orbiter
International Launch Services 


Risker
Att investera i rymden låter som en bra idé men det finns några risker att tänka på. Ingen vet när eller om marknaden kommer att explodera. Rymdindustrin rör sig långsamt särskilt när det tidigare inte fanns några fördelar för företag att utvecklas eftersom att det är så få företag som har kompetensen att ta sig till rymden. Istället är det nästan som om att företagen kommit överrens om att inte utvecklas men fortfarande ta lika mycket betalt eller mer. Nu börjar dock spelplanen att ändras när SpaceX sätter tryck på de andra raketföretagen i form av lägre prissättning tack vare återanvändningsbara raketer. Risken ligger därmed i hurivida företag som SpaceX och Blue Origin lyckas ytterligare få ner kostnaden på sina raketer och därav tvinga de gamla giganterna att också satsa på återanvändningsbara raketer. Om de inte lyckas finns risken att rymdmarknaden inte ökar lika mycket som Morgan Stanleys förutsägelse.

En annan risk som jag ser är att marknaden fortfarande är relativt liten, man vet inte vilka företag som kommer att vara de som lyckats om 20-30 år. Då företagen i min lista är väldigt diversifierade är detta i alla fall inte en sådan stor risk.


Hoppas ni tyckte om inlägget. Det är mitt första lite längre inlägg och jag hoppas att alla delar  hänger ihop. Det blev inte så stort fokus på just aktier men det kommer i framtida inlägg då jag undersöker varje företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar