lördag 28 april 2018

Portföljutveckling & utdelningar - April 2018


Utveckling som visas av Avanza (ber om ursäkt för dålig kvalité).
April har varit en riktigt bra månad för den svenska börsen och index är uppe strax över 4% jämfört med förra månaden. Den siffran är dock lite missvisande eftersom att det var en liten dipp i slutet av mars och börsen har under april återhämtat sig ifrån den. Värdet på portföljen ökade med 4.15% (14 651.64kr) vilket är strax under SIX Portfolio Return Index. Månadsökningen är den största jag sett hittills vilket är roligt.

Värdet på avanza kontot är nu 368 664kr. Jag börjar närma mig 400 000kr och planerar att nå den siffran innan årskiftet så länge börsen inte går ner allt för mycket.


Diagram som visar utveckling av avanza kontot och utdelningsportföljen. Den guldiga linjen är de totala insättningarna jag gjort.
Diagrammet visar utvecklingen av mitt avanza konto och utdelningsportföljen. Det känns bra att se den blåa linjen drar ifrån den guldiga linjen eftersom att detta visar hur mycket avkastning jag fått på de insatta pengarna. Avanza kontot är högre än utdelningsportföljen eftersom att jag har 20% av portföljen i fonder vilket jag inte inkluderar i utdelningsportföljen.


Värde av utdelningsportföljen mätt dagsvis.

I Februari experimenterade jag lite med Google Sheets och skrev ett script som sparar värdet på utdelningsportföljen varje arbetsdag kl 11 på kvällen. Detta har tillåtit mig att skapa ett ganska fränt diagram som visar hur värdet på portföljen ökar dagsvis. Om någon är intresserad av att göra något liknande skulle jag kunna skriva ett inlägg om hur man implementerar scripted i sitt eget Google Sheets.

Framtida utdelnigar
Diagram som visar framtida utdelningar.
Under April månad ökade mina framtida utdelningar med 275.67kr och min totala årliga utdelning ligger nu på 6 264.67kr. Det betyder att jag avklarat en av mina milstolpar, att nå en årlig utdelning på  6 240kr. 6 240kr är ekvivalent med en lön på 3kr/h förutsatt att man jobbar 40h/veckan under alla veckor på året. Klicka här för att se mina andra milstolpar

Jag lyckades hitta knappen för att ladda ner grafer från Google Sheets istället för att ta kort med LightSnap, Gyazo eller liknande. Jag hoppas att kvaliteten är bättre nu jämfört med de äldre inläggen. Söker fortfarande ett sätt att få högre upplösning på Avanzas graf, kommentera gärna om ni vet hur.

För övrigt nådde jag i fredags 10 000 totala sidvisningar.

Hur gick det för er portfölj den här månaden?

2 kommentarer:

  1. Grmyt!

    Skriv gärna om skriptet, jag är intresserad av det då jag själv kör Google sheets :)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, då börjar jag skriva ihop något :-)

      Mvh,
      UtdelningStudent

      Radera